PARTY PRODUCTIONS MILJÖPOLICY

FULT PAKET - FINT INNEHÅLL
Vi har sedan starten 2011 försökt ligga steget före vad gäller återanvändning av emballage så som gamla kartonger från våra leverantörer och deras fyllnadsmaterial. Ibland får du ett "fult" paket, men innehållet, dvs det du beställt, ska alltid vara helt och fint!

VI PUSSLAR FÖR MILJÖN OCH FÖR DIG
När andra e-handlare har tjusiga tryckta kartonger med logos och ibland alldeles för stora paket för produkterna inuti som kanske skakar sönder och tar onödigt stor plats i transporten till din ort, då gör vi precis tvärtom. Vi letar upp en kartong eller påse (gammal eller ny) som matchar storleken på produkterna och lägger "pussel" med dina beställda varor i paketet så inget onödigt utrymme måste fyllas ut med mer emballage än nödvändigt inuti. Ibland skär vi ned storleken på kartongen för att den ska bli så liten som möjligt eller tejpar ihop varupåsen till minsta möjliga storlek. Detta tar lite extra tid per paket men lönar sig längden då vi sällan har några reklamationer tack vare vårt pusslande med produkterna så de inte går sönder i frakten, vilket sparar våra kunders tid och energi samt sparar vår gemensamma miljö med färre transporter där fler paket får plats i en och samma lastbil.

GRÖNT EMBALLAGE
När våra leverantörer av nytt emballage kommer med miljövänligare alternativ så väljer vi alltid dessa att köpa in även om de kostar någon krona mer, det är en självklarhet för oss. Så långt det är möjligt så fyller vi alltid paketen med papper istället för med plast. Plastpåsar krävs när produkterna måste förseglas av hygieniska skäl, varor som ej kan bytas utan att bryta förpackningen eller ballonger som inte får torka ut. Ibland väljer vi bubbelplastpåse om det gör att paketet tar mindre plats i transporten hem till dig. 

VÅRA MILJÖTIPS TILL DIG SOM KUND
1. Återanvänd kartonger och emballage du fått från oss när du ger bort paket i present eller skickar tillbaka varor till oss eller andra e-handlare. Det går alltid att piffa till en gammal kartong, vill du ha tips: sök på YouTube hur du förvandlar en gammal kartong till något roligt och användbart!
2. Planera dina inköp och handla hellre sällan än ofta från samma butik. Vi har kunder som handlar en liten grej här och en liten grej där med jämna mellanrum, försök samla ihop dina inköp till en beställning med en frakt om det är möjligt. Du kanske har flera fester, kalas eller event samma år, passa på att köpa allt samtidigt. 
3. Gå ihop med en vän och handla på samma beställning med en gemensam frakt.
4. Återanvänd våra produkter. Vi säljer saker som kanske känns som "slit och släng" och engångsartiklar, men det mesta kan faktiskt användas flera gånger bara du är försiktig och förvarar dem korrekt. Borsta bort smulor och rulla ihop avklippta löpare, handdiska engångsartiklar i plast, släpp ut luften ur foliéballongerna, samla avklippta band i en låda som du tar fram till kommande födelsedagspaket och julklappar. 
5. Ge bort innan du kastar bort! Kanske någon i din omgivning skulle uppskatta använda dekorationer?
6. Sist men inte minst - sopsortera sånt som trots allt måste kastas och lämna på närmaste återvinningscentral.

HÄR SER DU ALLA MOMENT FRÅN BESTÄLLNING TILL MOTTAGET PAKET
1. Vi tar emot din order i vårt datasystem.
2. Två följesedlar skrivs ut med din beställning. Den ena kopian skickas med i ditt paket, den andra behåller vi.
3. Vi noterar ditt beställningsnummer, din fraktmetod, vad du beställt, om du skrivit en kommentar ang din beställning eller valt någon produkt som kräver extra omsorg vid packning.
4. Din beställning plockas från vårt lager. Detta kan ta allt från 2 till 15 minuter, beroende på hur många olika varor din beställning innehåller.
5. Vi väljer passande emballage för din storlek på alla produkter tillsammans så de ligger still utan för mycket luft men inte heller så tajt så de pressas sönder i transporten. Detta lägger vi mycket tid på för att slippa reklamationer med besvikna kunder och för att hålla ned våra fraktkostnader, men framförallt: ett omsorgsfullt packat paket som också är litet är ett bra paket för miljön!
6. Vi packar ned dina produkter i valt emballage, vi lägger med följesedeln och en informationslapp om oss i en svart liten papperspåse och tejpar noga igen paketet.
7. Ditt paket vägs och mäts så vi vet om det ska skickas med PostNord som varubrev eller med DHL. Här handlar det om faktisk vikt och storlek eller volymvikt (när ett paket inte väger så mycket i kg men är stort till volymen, t.ex. strutsfjädrar, långa konstblommor eller engångsartiklar i papper)
8. Vi skriver ut en fraktsedel och klistrar på ditt paket.
9. En liten pappersetikett med vår logo klistras också på utsidan av ditt paket för att lättare kännas igen om det ev skulle försvinna i transporten.
10. Före kl 17 åker vi till närmaste PostNord företagscenter och lämnar alla paket som räknas som varubrev (ca 75% av våra paket är varubrev med maxmåttet 34x24x7cm och väger under 2 kg). Alla paket som är större än varubrev i volym eller vikt hämtas upp av DHL på vårt lager.
11. När ditt paket har lämnat vårt lager så får du ett mail från oss där det står att ditt paket är på väg. 
12. Ditt paket är nu i din brevlåda/postbox eller på närmaste serviceställe att hämta.

MYCKET OCH SÄLLAN
Hur har alla dessa moment med miljön att göra kanske du tänker? Jo, varje beställning, liten som stor, har samma antal moment i proceduren kring plockning, packning och transport och kräver minst ett emballage, en fraktsedel, en logoetikett, lite tejp, följesedlar och allt som ingår för att du ska få ditt paket hem till dig på bästa sätt. Att beställa en påse med 10-pack ballonger påverkar miljön nästan lika mycket som om du skulle beställa dekorationer till en hel bröllopsdukning för 100 personer. Handla hellre mycket och sällan än lite och ofta, planera dina inköp om du är en återkommande kund som älskar fest och dekorationer.

RETURFRAKTSEDLAR
Ibland får vi frågan varför det ej är medskickat en färdigskriven returfraktsedel i paketet. Vi svarar återigen miljön! Vi har för få returer procentuellt mot hur många paket vi skickar iväg, 99% av våra kunder behåller sitt paket från oss. Att skicka med en utskriven fraktetikett i varje paket skulle betyda att 99 av 100 hamnar i soporna.

REKLAMATIONER - KAN VI TÄNKA OM FÖR MILJÖN?
Det händer ibland att paket blir skadat i frakten när det hanteras av många olika människor på väg hem till dig. Om du fått ett skadat paket där dina produkter fått sig en törn, kontakta oss omgående. Vårt första erbjudande till dig är frågan om du kan tänka dig att behålla produkten mot en generös rabatt istället för två nya frakter med den skadade produkten och ersättningsprodukten. Kanske din skadade produkt enkelt går att laga, tvätta, torka av eller kan du leva med skönhetsfläcken/skadan? Vi ersätter dig alltid vad du än väljer, om produkten helt har förlorat sin funktion så erbjuder vi i första hand pengarna tillbaka och du behåller den trasiga varan istället för att skicka den tillbaka. Du har så klart alltid alternativet att få en ny vara som ersättning, vi vill bara uppmärksamma att det finns fler alternativ vid en reklamation som kan löna sig både för dig som kund och för vår miljö.

LÄS FÖRST - HANDLA SEN
Party Productions har som ambition att hjälpa dig välja rätt produkt när du handlar i vår webshop. Ett köp som du blir nöjd med och behåller, inte skickar tillbaka. Alla byten och returer påfrestar vår miljö med nya emballage och nya transporter. Som kund bör du alltid läsa all information om produkten innan du gör ett aktivt val att köpa den. I våra produktbeskrivningar har du allt du behöver veta före ditt köp som t.ex. vilka mått, material, användningsområde, skötsel m.m. Nästan alla produkter har också två foton eller fler för att du ska kunna ta ett riktigt beslut.

PERSONLIG KUNDSERVICE
Party Productions hjälper mer än gärna till att komma med förslag innan du lägger din beställning. Ibland smsar vi foton till våra kunder så som produkten ser ut på riktigt, ibland ihop med andra varor för att se hur de ser ut tillsammans eller för att jämföra. Kontakta oss på vardagar 10-18 via sms 0701497600 om du vill ha extra information om en viss produkt. Allt detta för att du som kund ska slippa tråkiga returfrakter och vi sparar på miljön genom att välja rätt produkt som bara behöver skickas en gång.


TACK FÖR ATT DU TOG DIG TID OCH LÄSTE, VI VÄLKOMNAR ALLA FÖRSLAG OCH FEEDBACK OM HUR VI KAN GÖRA VÅR E-HANDEL ÄNNU MER MILJÖVÄNLIG. MVH TEAM PARTY PRODUCTIONS